onsdag 5 mars 2008

Tips från coachen!

Tisdagskvällens löpning bjöd på en mycket skön runda i lagom temperatur och torrt underlag. Sprang 3 km i ca 5min/km
tempo. Efteråt kändes det som om jag hade kunnat löpa ytterligare någon km vilket är ett bra kvitto på att träningen ger resultat.
Min runda går förbi Hässleholms nyanlagda friidrottsanläggning med nya fina löpbanor. Det gör mig lite deprimerad att det alltid är låst och bommat på Göingevallen. Det hade varit väldigt roligt att få möjlighet att springa några rundor där. Det är synd och skam att kommunens anläggningar skall vara stängda för allmänheten. Jag har hittat ett hål i staketet men kan man vara så fräck...
Pratade med Thomas, min "coach", och han fick mig att inse att jag springer i ett alldeles för högt tempo. Istället för att springa ca 4,45 min/km skall jag springa i ett tempo om ca 6 min/km. Där har vi nog förklaringen till att jag har tyckt att min ökning av löpsträcka har varit lite seg. Ett enligt coachen typiskt nybörjarfel. Räknar jag lite på det så stämmer det, (Om jag räknar rätt)
enligt iform.se och deras löpprogram skall en 5 km runda ta 30 min och det är 6 min/km. Jag gick genast in på iform.se och ritade upp en ny, lite längre runda på 4,6 km som jag skall testa vid nästa löptillfälle. Ett nytt hopp om att klara milen till sommaren....!?

1 kommentar:

Benet sa...

Så fräck kan man definitivt vara! Jag tycker att det är ens rättighet som skattebetalare att få använda kommunens idrottsanläggningar när man så behagar. Kliv upp på kommunkontoret och slå "näven" i bordet :-)

Lycka till på den stundande halvmilsrundan. Den kommer du att klara galant i det nya (lite lägre) tempot.