måndag 10 mars 2008

Halvmilen!!!!

Äntligen! Att man kan känna sig så lycklig efter ett löppass, vilken känsla.
Efter att ha fått lite goda råd och coachning gav jag mig med viss tvekan ut på min nya runda. Målet var att försöka springa 4,5 km i mer moderat tempo, 6 min/km. Ett lätt skånskt vårvinterregn föll över min första stela kilometer. En kilometer som kan betecknas som haltande innan benen hade vant sig vid det lägre tempot och de kortare stegen. Efter ett tag kändes löpningen extremt bra, vid 3 km fanns inte någon trötthet, jag kände mig bara gott uppvärmd. Vid 4 var jag förvånad över hur pigg jag kände mig, när jag så närmade mig 4,5 km tänkte jag att jag fortsätter runt nästa kvarter också. Vid hemkomsten visade det sig att jag hade sprungit 5,3 km. HALVMILEN ÄR AVKLARAD!! Något jag inte trodde var möjligt för bara en vecka sedan, att gå från 3 km till 5,3 bara genom att springa ca 1,15min/km långsammare och dessutom känna sig så pigg att det fanns ytterligare ett par km kvar i benen. Jag får tacka Benet för de goda råden, nu känns inte milen till sommaren långt borta.
Vilken lycka!

Sträcka: 5,3 km
Tid: 32 min
Musik i Ipod: Nisse Landgren Funk Unit, Funky ABBA

2 kommentarer:

Benet sa...

Härligt Johan! Nu är det bara att mala på och öka distansen sakta men säkert (max 10% per vecka med bibehållet tempo), så är du lätt uppe i milen till sommaren. Var skall vi springa den? :-) Åhus har riktigt fina spår i tallskogen.

Johan Lindvall sa...

Tack för det. Halvmilen tog nog hårdare på min stackars kropp än jag trodde i går. Det känns trögt och segt i ben och kropp i dag. Återhämtar mig förhoppningsvis tills i morgon för då är det enligt planen dags igen. Möjligen kör jag bara 3 km i lugnt tempo för att få röra på mig lite.