tisdag 4 mars 2008

Nu är det dags....

Nu tänkte jag ta mig i kragen och skapa en liten träningsdagbok över min löpträning.
Det har uttalats vissa önskemål om detta. Till saken, jag är en relativ nybörjare när det gäller löpning.
Jag har tidigare verkligen hatat och tyckt illa om att springa. Tanken var att jag skulle ge löpningen en chans
redan hösten 2006 då jag investerade i löparskor och för ändamålet lämpliga plagg. Under en oförsiktig renovering
av min sons rum lyckades jag med konststycket att trampa på en spik som (Känsliga personer bör hoppa över detta partiet)
penetrerade både sko och fot för att fastna i något litet ben inne i foten. Det var inte skönt....
Som en följd av detta var jag justerad i drygt ett halvår och av min löpning blev intet.

Hösten 2007 fick jag ett tips om ett löpprogram på iform.se från min gode vän Thomas som också
är en stor inspirationskälla och coach i min löpning. (Ni kan se hans blogg på :benets.blogspot).
Efter att ha följt detta träningsprogram i ett antal månader nu kan jag från totalt otränad soffpotatis springa drygt
3 km utan problem i skapligt tempo ca 4:45/km. Målet är att inom snar framtid klara halvmilen. Mitt stora mål var att
klara av att springa en mil sommaren 2008, vi får väl se kanske blir det till hösten istället allt beroende på sjukdomsuppehåll eller skador.

I kväll skall jag ge mig ut på ännu ett pass, återkommer om detta.

Simma lugnt!

1 kommentar:

Benet sa...

Härligt!

Du är mer än välkommen till bloggvärlden! Löpvärlden har du ju redan äntrat och jag är säker på att vi kommer att kunna springa en mil tillsammans i sommar.

Kör hårt!