onsdag 16 april 2008

Full gas

Tisdagskväll, vårfriskt, solnedgång, en timme till mitt förfogande. Målet för dagen var att försöka springa min 7,4 k runda på 45 min. Efter lite lätt uppvärmning gav jag mig ut i lite högre tempo än tidigare. Vid ca 4 k kände jag att det här har nog gått lite för fort, benen kändes stumma och energin i kroppen började sina. Jag drog ner på tempot och tänkte att tiden håller aldrig, det kommer att bli en bottennotering. Vid 6 k kändes det lite bättre och klockan visade att det går kanske ändå.
Jag lyckades slå min gamla tid med råge från 47 till 43 minuter, en lite fin putsning med 4 minuter. Kul men jobbigt, det kändes i kroppen när jag gick upp i morse att jag hade tagit ut mig ordentligt.

Tydligt är att jag öppnade i alldeles för högt tempo. Jag skulle naturligtvis börjat lugnare och ökat efterhand. Nu blev tiden bra och jag är nöjd, även om det kunde varit behagligare.

Jag har också förstått nu att en klocka med pulsmätare/distansmätare är ett mycket bra hjälpmedel för att hålla koll på sig själv. Det får nog bli en sådan när plånboken tillåter en ny investering.

Sträcka: 7,4 km
Tid: 43 min
Musik i Ipod: Simple minds "Glittering Prize"

5 kommentarer:

Benet sa...

Bra sprunget Johan! Och grattis till ditt nya PB!

Nästa gång startar du lite långsammare och mår mycket bättre! :-)

Bureborn sa...

Jag har också svårt med min interna farthållare. Funderar på en Garmin. Men sambon vill hellre köpa golvspånskivor och tapetklister...

Karin sa...

Grattis till nytt PB!! :-) Jag, som sprungit flera år, insåg först i år den verkliga nyttan med en pulsklocka. Välinvesterade pengar, vill jag lova!

Benet sa...

Hörru! Har du inte varit ute sen detta pass?! Det är inte bara löpningen som skall till. Vi andra måste få reda på det också! Fler blogginlägg åt folket! :-)

Benet sa...

Grattis till bronsmedaljen! Men nu är det dags för ett bloginlägg också! Vi vill ha rapport från alla rundor sedan "Full gas"-passet! Seså, börja skriv!