onsdag 2 april 2008

Lugnt och skönt med mersmak...

Tisdagskväll 18.30 = karateträning för sonen vilket innebär löpning för mig. Absolut perfekt löpväder med lagom temperatur.
Problemet nu är att hitta rätt nivå på kläder så att man inte blir för varm. Jag har förstått att man skall frysa lite innan löpningen börjar. Gav mig ut i lagom lugnt tempo. Tyvärr har jag inte hittat något riktigt skönt löpsteg ännu för längre lopp i lägre tempo så
det känns lite stelt och ovant fortfarande. Efter ca 5 km löpning tittade jag på klockan och såg att jag hade sprungit lite för långsamt. Drog upp tempot något och vips hittade jag en helt annan avslappnad rytm som kändes mycket bättre och nästan mer energibesparande. Vid 7 km började jag fundera på om jag skulle springa på lite till och utöka sträckan bara för att det kändes så bra. En ny blick på klockan, tusan, sonen måste hämtas från träningen, det får bli nästa gång. Kanske var det meningen så att jag inte pressar mig för hårt utan skyndar långsamt, men det är så svårt när flytet infinner sig....:-)

Lyssnade på ett av mina favorit band när jag sprang, de danska rockarna D.A.D. Några av deras låtar fick mig att reflektera lite under min tur. I en låt sjunger de "look at that guy in those tight leather pants, he can't sing and you can se he can't dance..."
"He's got nothing to say, he's just happy to be there. Look at his friend, look at his face. He's got a one track mind and a 2 stringed bass!..." Jag har förvisso inga skinnbrallor men väl tights och resten, ja....? I en annan låt sjunger de "Bad craziness"
Kanske är det lite så med oss som "plågar" oss längs vägar och stigar. Folk som man springer förbi ler lite konstigt åt en där man kommer i sina åtsittande brallor. En katt som glodde länge på mig när jag sprang förbi hade en väldigt talande blick som verkligen visade vad han/hon tänkte..."Han är inte riktigt frisk den där människan...."

Men fasen vad roligt det är!

Sträcka: 7,4 km
Tid: 49 min
Musik i Ipod: D.A.D "Riskin' it all"

3 kommentarer:

Karin sa...

Jo, visst undrar man vad "dom" tänker, de där som inte fattat charmen med löpning. Jag tycker synd om dom ;)
Härligt att du hittat rytmen och känslan av "lite till". Snart nosar du på milen, men skynda långsamt :-)

Johan Lindvall sa...

Jag vet, jag vet, men det är inte kul att alltid skynda långsamt. Ibland vill man ju bara ösa på, även om det kan kosta....

Bureborn sa...

Katter är kloka djur! ;-)
Märkligt det där med tights. Förr (= innan löpar"karriären") tyckte jag att killar i tights var ungefär lika sexigt som killar i försvarets vita långkalsonger. Numer får jag hindra mig från att busvissla... ;-)

Härligt pass, förexten!