lördag 7 juni 2008

Nationaldagscykling

Tänk vad vackert Sverige är i försommaren. Denna cykelrunda kunde inte utförts på en mer passande dag. Det har sina fördelar med att bo i stan men ändå på landet. Bestämde mig för att köra en lite längre cykelrunda och begav mig ut på okända vägar.
Solen strålar från en klarblå himmel, verkligen den svenska flaggan. Passerar den ena rödmålade gården efter den andra, alla omgivna av gamla mossbevuxna gärdsgårdar eller stengären som vi säger här nere. På en bänk vid en fotbollsplan sitter några gubbar och pratar, förmodligen väntar dem på nästa match eller så tror dem att de är i Wien. Bakom nästa krök står några varma hästar och viftar bort flugor. På andra sidan står några kor och idisslar. Efter skogsdungen håller några bönder på att bärga årets första höskörd. Dofterna, kogödsel, hö, varm jord och försommarens alla blommor. Det är hänförande.

Cyklingen då? Jo tack, efter en mil fick jag vända, annars hade jag förirrat mig ut i skogen och förmodligen fortfarande cyklat omkring i vår svenska natur. Turen gick mestadels på landsväg men även en liten svängom på skogsstigar.
Vid ett tillfälle, med lämplig medvind i ryggen, lyckades jag pressa upp cykeln i 50 km/tim. En svindlande och nästan otäck känsla att köra så "fort" på en cykel. Foten känns bättre nu så det får bli lite löpning nästa träningspass.

Sträcka: 20 km
Tid: 48 min
Puls: 161 bpm

1 kommentar:

Benet sa...

Låter som en helt underbar tur! Dessutom riktigt vackert beskriven. Nästa vecka hänger jag på. Cykeln är nämligen beställd. Hämtas på måndag! :-)