onsdag 4 juni 2008

Fotproblem, cykel & intervallträning

Ingen löpning på en och en halv vecka. Har förmodligen trampat snett när jag var och gjorde ett jobb på en sandstrand. Jag kände inte när jag gjorde det, bara efteråt. Nu är det löpvila för foten och focus på cykelträning som gäller.
Värmen känns mindre besvärande när jag cyklar så kanske är det någon mening med det hela. Det hade varit roligt att få komma ut i löpspåret och rasta av sig ordentligt.
Just nu försöker jag hitta bra cykelrundor där det finns en bra kombination av bra temposträckor på asfalt och roliga skogsvägar/stigar gärna i ordentligt kuperad terräng för benstyrka och mjölksyreträning.

Jag har upptäckt ett litet hjälpmedel för att klara träningen i sommarvärmen. Istället för att bara dricka vanligt vatten löser jag upp några tabletter Resorb i min vattenflaska för att återställa saltbalansen i kroppen. Resorb används vanligen vid magsjuka men kan med fördel användas vid träning i varmt väder. Det är ju inte bara vatten vi svettas ut. Lite salter minskar även risken för kramp.

Tisdagens cykling är nästan identisk med förra träningspasset. Jag provade bara ett annat skogsparti.
Fantastiskt roligt, måste bara hitta en lite längre runda, gärna med mer skogsstigar.

Sträcka: 15 km
Tid: 32 min
Puls: 161 bpm
Musik i Ipod: Det går lite för fort för musik i öronen. Jag vill ju inte krocka med något eller någon.

Inga kommentarer: