tisdag 20 maj 2008

Chansning nr 2

Visst borde man vila efter ett "långpass", särskilt när man är en "nybörjare" som jag.
Vilade jag? Äh....nej.

Är det tisdag och spring i benen dag så är det. Jag kände ju mig ganska återhämtad efter måndagens premiärmil, så det borde ju inte vara några problem med lite kort tempolöpning...

Första kilometern kändes benen som spagetti från första steget, känslan vara hela tiden att nu "krokbenar" jag mig själv eftersom stabiliteten saknades. Den uppmätta sträckan är 3,5 km, men efter 3k var jag tvungen att sluta springa och gå istället annars hade jag....ja, vomerat. Ingen skön känsla.

Vad har jag lärt mig av detta? Att man behöver nog vila några dagar och bygga upp lite energireserver efter ett längre pass.

Nu var det inte så farligt, några minuter senare mådde jag prima igen och har inte fått några men av det hela.

Sträcka: 3 k (sprunget)
Tid: 15 min
Puls: 175-190 bpm
Musik i Ipod: D.A.D "Riskin' it all"

6 kommentarer:

Benet sa...

Jepp, ett misstag som jag tror att vi alla gjort. Kroppen behöver (i varje fall i början av löparkarriären) mer en ett dygn på sig får återhämtning. Återhämtningen kan iofs "påskyndas" eller i varje fall göras mindre lång om man äter rätt efter passen, kanske unnar sig lite lätt massage och ett varmbad etc.

Men, som sagt. Min rekommendation är att inte springa oftare än varannan dag. Och om man skulle känna sig "tvungen" att springa dagen efter ett pass, så skall man då köra lätt lätt. Annars bryter man ner för mycket och ger inte kroppen tid att reparera sig.

Kom ihåg: Det är under vilan man bygger upp! Träningen bara sliter! :-)

Kolla in denna artikel om den viktiga vilan.

Johan Lindvall sa...

Tack för tipset!
Det är man ju egentligen fullt medveten om, men ibland tänker man: Bara lite, lite....

Bureborn sa...

Pssande musik för passet. ;-)
Har också gjort den där missen - många gånger. För mina ben känns ofta pigga dagen efter ett långpass. Och ibland funkar det faktiskt. Min bästa tid på 5 K sprang jag dagen efter Stockholms halvmara.

Benet sa...

Menar du det, Bureborn? Låter ju helt otroligt! Vad häftigt! Men du kanske hade kvar speeden i benen och var så pass laddad med kolhydrater att du inte var helt tömd efter halvmaran..?

Johan Lindvall sa...

Jag försöker ofta att äta efter mina pass.
Testade att springa 2 timmar efter ett julbord (utan snaps), det var ingen höjdare...
Borde kanske skaffa någon form av återhämtnings/kosttillskott att stoppa i magen efter längre löprundor.

Bureborn sa...

Benet: Jag misstänker att jag var hög som ett hus på endrorfiner!! (Var hur nöjd som helst efter halvmaran nämligen - sprang 20 minuter snabbare än målet jag satt upp).

Johan: Gainomax efter långpass funkar perfekt för mig. Inbillar mig definitvt att det hjälper kroppen att återhämta sig. Och så ett stort glas hallonsaft.