tisdag 5 augusti 2008

Het löpning i Balearerna



Semester, visst är det skönt med semester. Familjen tog flyget ner till den baleariska övärlden för en veckas vila med sol och bad. Naturligtvis fick löparkläder och skor följa med i resväskan. Löpning i medelhavsvärme kan ju vara en utmaning även för den mest rutinerade. Lösningen heter morgonlöpning.



Satte klockan på 07.00, vid tre tillfällen denna vecka. Innan solen hade lyckats värma upp luften allt för mycket.
Det är ju alltid en chansning att ge sig ut på okända stigar i nya trakter, men det var bara att springa på. Lyckades hitta en helt fantastisk runda som gick genom sömniga hotellområde, morgonrusiga hamnkvarter med restaurang stråk, spanska villakvarter men framförallt Menorcas fantastiska klippkust som sträcker ut längs Medelhavet.



Laddad med endast vatten och Coca cola sprang jag i dessa fantastiska omgivningar med sikte på en fyr som ligger på
udden Cap d´Artrutx. Fyren visade sig bli ett perfekt "rundningsmärke" för min tänkta 5 km runda. Den arla morgonstunden till trots var värmen minst sagt påtaglig. Det gällde att springa på den skuggiga sidan av trottoaren så mycket som möjligt.
Det är intressant att se en turistort tidigt på morgonen innan alla vaknar. Endast någon morgonpigg kypare som sopar golvet i någon av hamnkrogarna eller den ensamme fiskaren är vakna.



Totalt lyckades jag masa mig upp 3 gånger under denna vecka. Värmen var inte allt för påfrestande, framförallt eftersom ett svalkande dopp i poolen hägrade i slutet av rundan.

Sträcka: 5 km
Tid: 27 min, 28 min, 31 min
Puls: ca 165 bpm
Musik i iPod: Allt från Metallica till Sting

2 kommentarer:

Benet sa...

Bra facit med 3 morgonrundor. Härligt Johan! Schyssta rundor dessutom och schyssta vyer!

Medelhavsvärme hade vi också under förra veckan. Det har varit intressant att se hur man reagerar på värmen, för det gör man. Ordentligt.

Mr R sa...

Jaja nu fick jag svaret på min fråga, du har varken slutat blogga eller träna, kul att höra.
Visst är det härligt att springa när det är varmt, men framförallt med de vyerna, härligt!